Tips | Hoe word je stewardess

hoe word je stewardess

Naast het bloggen ben ik werkzaam als stewardess en vlieg ik heel europa rond. In deze post zal ik jullie mijn tips geven hoe je steward(ess) wordt. Ik heb inmiddels zes jaar ervaring in de lucht en zo’n drie jaar op de grond. Ik vlieg op dit moment al zes jaar in europa maar zal per februari 2016 ook intercontinentaal gaan vliegen. Hierover dan ook later meer. Voor nu: hoe wordt je steward(ess)?

Opleiding

Op mijn achttiende ben ik begonnen aan de opleiding luchtvaartdienstverlening op het ROC van Amsterdam Airport. In de tijd dat ik daar begon, duurde de normale opleiding zo’n vier jaar (BOL, MBO niveau 4). Na een half jaar had ik de mogelijkheid in te stromen in het versnelde traject en heb ik uiteindelijk zo’n drie jaar over de opleiding gedaan. Ik was 21 jaar oud toen ik mijn diploma ontving en ben een half jaar na ontvangst begonnen bij mijn huidige luchtvaartmaatschappij. (“de kleine blauwe”). De specifieke opleiding die ik heb gevolgd is niet noodzakelijk om aangenomen te worden bij een luchtvaartmaatschappij. Vaak zijn de eisen een afgeronde MBO niveau 4 opleiding of hoger. Daarnaast kon je in mijn tijd ook solliciteren na het behalen van je HAVO of VWO diploma, zonder enige verdere opleiding. Aangezien ik mijn HAVO nooit heb afgerond (ik ben gestopt in HAVO 4 en heb hierdoor mijn overgangsbewijs 3/4 havo wat gelijk staat aan een VMBO diploma op het hoogste niveau) was ik verplicht een MBO diploma te hebben voor mijn sollicitatie. De opleiding luchtvaartdienstverlening sloot goed aan bij mijn toekomstbeeld. Daarnaast gaf de opleiding mij de kans om interessante stages op de luchthaven te lopen waardoor ik een mooi CV heb kunnen opbouwen voor mijn sollicitatie bij mijn airline.

Werkervaring

Dankzij mijn opleiding heb ik veel mooie stages mogen lopen en ken ik de luchthaven Schiphol van binnen en buiten. Ik heb de meeste aspecten gezien: van de lounge tot de check in en het boarden: I’ve done it all. Mijn eindstage heb ik gedaan bij de afdeling KLM-PG (grondafhandeling) waar ik zes maanden lang de check-in en het instappen van Transavia vluchten deed. Super interessant, leerzaam en je wordt er mega zelfstandig van (want: een volle 737 in je eentje aan de gate instappen). Na het afronden van mijn opleiding ben ik dan ook blijven hangen bij KLM-PG, wat ik echt ontzettend leuk vond. Daarnaast ben ik ook gaan werken bij het ROC Airport, de school waar ik mijn diploma zojuist had behaald. Ik werd stagebegeleider en hielp mee met het organiseren van de stages op de luchthaven. Daarnaast heb ik vanaf mijn 15e in veel restaurants en hotels gewerkt in de bediening en achter de receptie, wat ook erg interessant is. In het tweede jaar van mijn opleiding heb ik stage gelopen bij een 5 sterren hotel in Amsterdam waar ik achter de receptie stond. Op mijn sollicitatiegesprek bij mijn huidige luchtvaartmaatschappij kon ik dus behoorlijk wat werkervaring opnoemen en vertellen over alle competenties waar ik aan had gewerkt.

Kiezen voor een luchtvaartmaatschappij

Wanneer je gaat solliciteren om steward(ess) te worden moet je over een aantal zaken nadenken: hoe lang ben je van plan dit te gaan doen, is dit iets wat je jezelf je hele leven ziet doen of lijkt het je leuk voor een seizoen? Wil je groeien binnen het bedrijf of heb je die ambitie niet -echt-? Bij Transavia kan je vliegen onder een seizoenscontract, vaak voor een aantal maanden, waarna je er weer uit gaat. Ikzelf vlieg dus voor de ‘kleine blauwe’ en kreeg direct na mijn twee maanden proeftijd een contract voor vijf jaar. Daar was ik super blij mee, want ik had vijf jaar lang zekerheid. Na die vijf jaar kan ik, onder enkele voorwaarden zoals goed werknemerschap en wanneer de economie het toelaat, doorstromen naar de ‘grote blauwe’. Aangezien vorig jaar, toen ik vijf jaar in dienst was bij de kleine, geen mogelijkheid was tot doorstroom naar de grote heb ik een vast contract voor onbepaalde tijd gekregen. Inmiddels is de doorstroom mogelijk en ga ik begin februari beginnen aan mijn lange vluchten met behoud van mijn contract voor onbepaalde tijd. Voordat je gaat solliciteren moet je jezelf goed afvragen wat je wilt. Verdiep je in de luchtvaartmaatschappij: weet op welke bestemmingen ze vliegen, wat voor soort passagiers ze vervoeren (vakantie, zakenreizigers), wat voor contract ze aanbieden (seizoenscontract, jaarcontract, vijf jaar contract etc) en welke andere voorwaarden er zijn. Mogelijkheden voor Amsterdam: KLM, KLM Cityhopper, Transavia, Corendon NL en TUI. Tegenwoordig neemt Easyjet ook Nederlands cabinepersoneel aan en zou je ook kunnen overwegen om voor China Southern als Nederlandse stewardess te gaan vliegen. Voor meer informatie over die maatschappijen kan je het beste een kijkje nemen op hun website.

Belangrijke dingen om rekening mee te houden

Je krijgt een interne opleiding van de luchtvaartmaatschappij waarbij je getraind wordt op vliegtuigtype(‘s). De MBO opleiding luchtvaartdienstverlening heeft mij toen ik eenmaal aangenomen was bij mijn maatschappij verder geen voordeel opgeleverd; ik kreeg geen verkort traject in de interne opleiding van de maatschappij of andere voordelen. Je hoeft dus níet de opleiding luchtvaartdienstverlening te hebben gedaan om aangenomen te worden bij een luchtvaartmaatschappij. Ik denk wel dat het een voordeel zou kunnen zijn, als werken in de luchtvaart iets is wat je je hele leven zou willen doen. Een ander voordeel is dat ik behoorlijk wat werkervaring had dankzij mijn stages en daarnaast ken ik alle aspecten van de luchtvaart. Ik snap hoe het werkt op Schiphol, kan passagiers naar ongeveer alles verwijzen en ken eigenlijk alle kanten van het check-in proces tot het instappen en de daadwerkelijke vlucht.

Sollicitatie tips – voorbereidingen

Je sollicitatie begint uiteraard met een goede brief én CV. Ik heb er 6,5 jaar geleden voor gekozen om een foto op mijn CV te plaatsen, maar hield er wel rekening mee dat dit een representatieve foto moest zijn. Ik heb een soort van pasfoto gebruikt met mijn haar netjes opgestoken, verzorgde make-up en een foto waarop ik lach. Voor tips voor een goed CV en een sollicitatiebrief kan je het beste even gebruik maken van google. Zorg in ieder geval dat alles in orde is, ook voor wat betreft spelling. Mocht je worden uitgenodigd op een gesprek dan is het zaak om jezelf goed voor te bereiden. Lees je in over de maatschappij en denk bijvoorbeeld aan de bestemmingen waarop ze vliegen, de passagiers die ze vervoeren en welke type vliegtuigen de maatschappij heeft. Ook is het belangrijk om jezelf in te lezen over wat je kan verwachten als je gaat vliegen voor deze maatschappij; hoe zien de roosters eruit, wat voor contract bieden ze aan en wat verwachten ze van jou. Ik heb zelf heel veel gehad aan het Stewardess prikbord forum waarop je ontzettend veel informatie kan vinden over de diverse maatschappijen en ook veel sollicitatie tips.

De solliciatie zelf

Aangezien het voor mij al ontzettend lang geleden is dat ik heb gesolliciteerd kan ik niet precies vertellen hoe zo’n selectiedag er tegenwoordig uitziet. Wel heb ik een Engelse toets moeten maken en daarnaast een gesprek moeten voeren in het Engels. Wees hierop voorbereid en zorg dat je grammatica ook een beetje in orde is. Neem de sollicitatie serieus en kom in een pak. Spijkerbroeken zijn uit den boze en dames raad ik aan om hun haren netjes op te steken en verzorgde make up aan te brengen. Bedenk voor jezelf goed waarom je nou eigenlijk steward(ess) wilt worden. Wat lijkt je er nou zo leuk aan? En wees je ervan bewust dat “ik wil de wereld zien” niet het antwoord is dat ze zoeken. Denk aan je omgang met mensen, het werken in een teamverband, er zijn voor de veiligheid, het volgen van regels, te maken krijgen met verschillende culturen enzovoorts. Heb voorbeelden klaar waaruit blijkt dat je over de competenties beschikt waar de luchtvaartmaatschappij naar vraagt. Gebruik ook voorbeelden uit je vorige baan of wellicht vanuit school. Benoem situaties waaruit blijkt dat je bijvoorbeeld stressbestendig bent, of dat je goed kan werken in een teamverband. Vaak staat in de vacature van de luchtvaartmaatschappij beschreven aan welke competenties ze verwachten dat het personeel voldoet, speel hierop in tijdens je sollicitatie gesprek. Daarnaast, wees open, geef een stevige hand, kijk mensen aan en lach!

Aangenomen – en dan?

Gefeliciteerd, je bent aangenomen! Welkom in de bijzondere wereld van de luchtvaart. Ben je klaar voor megavroeg opstaan, werken in het weekend, op feestdagen en vooral heel onregelmatig? Aanmelden op Schiphol op de gekste tijden, net als afmelden? Meerdere vluchten op een dag? En meerdere dagen achter elkaar weg zijn van huis? Dan ben je op een goede plek terecht gekomen. Ik kan mijn leven niet meer anders voorstellen en houd ontzettend van de onregelmatigheid. Nadat je al je papierwerk hebt ingevuld en uiteindelijk je uniform en ID van de maatschappij in ontvangst hebt genomen begint de initial (de interne opleiding van de maatschappij zelf). De initial duurt vaak meerdere werken waarbij je uiteraard van alles leert over flight safety, de procedures, firefighting, zwemmen en de verschillende vliegtuigtype’s. Daarnaast is EHBO ook een vast onderdeel, net als service en zal je op trainingsvlucht gaan. Je werkt dan nog mee boven de sterkte (extra lid van de bemanning, zodat je kan leren) en krijgt op die manier alle kans om te leren. De initial kent ook diverse examens die je moet halen, anders kan je je baan als steward(ess) alsnog vergeten. Wees daarom gedisciplineerd, studeer hard, kom op tijd en verzorgt in de training. Wees gemotiveerd, niet bang om vragen te stellen en doe goed mee met de training. Niet alleen je examen resultaten tellen, je gedrag en houding ook!

mixed moodboard stewardess wing

De wing

Na enkele weken training, het behalen van examens en het positief voldoen van de trainingsvluchten is de dag dan aangebroken: je krijgt je wing! Gefeliciteerd 🙂 Je wing is beter bekend als het speldje op je uniform, met je naam of functie. Jouw “vliegbewijs”. Na het behalen van je wing ben je “los” en vlieg je mee in de sterkte (volwaardig lid van de bemanning, niet meer extra). Er wordt van je verwacht dat je nu alles zelfstandig kan. Bij mijn maatschappij was er nog een proeftijd van twee maanden na het behalen van de wing. In deze twee maanden werd ik regelmatig gecheckt en kreeg ik nogmaals een flight safety examen. Ook tijdens die tijd dus blijven studeren! Maar vooral, genieten van je nieuwe baan als steward(ess)!

5 Reacties

  1. 19 november 2016 / 2:47 pm

    Leuk en interessant om te lezen! Het leek mij altijd heel leuk om stewardess te worden, maar ik heb er nooit voor gekozen. Nu doe ik de pabo en ben ik bijna klaar, het is niet helemaal wat ik wil en ik twijfel nog steeds of stewardess misschien wat voor me is. Maar ergens ben ik bang dat het allemaal leuker klinkt dan dat het uiteindelijk is.

    nog wel even een tip / ding: word voor je is altijd met een d alleen, dus het is word je… :p

    • Shalane89
      Auteur
      19 november 2016 / 5:07 pm

      Hi Linda,

      Bedankt voor je comment! Ik heb het meteen aangepast *oeps*. Ik vind het een wereldbaan en ben er nog elke dag ontzettend blij mee. Wees je ervan bewust dat je met je pabo opleiding altijd kan solliciteren! Je kan het ook gewoon proberen, wellicht voor een seizoen? Overigens hebben heel veel collega’s dit gedaan en zijn blijven hangen. Er zijn er ook een hoop die deeltijd vliegen en het combineren met ander werk. Een vriendin/collega van mij combineert nu het vliegen met haar -thuis- studie voor de pabo.

      Veel liefs en nogmaals dank!

      Shalane

  2. 20 november 2016 / 7:03 pm

    Ik geloof niet dat ik echt heel veel ambitie heb om mezelf tot stewardess om te scholen juist vanwege de onregelmatigheid en het vele van huis zijn, maar ik heb je artikel wel heel geboeid zitten lezen! Ik ben gek op reizen, dus ik vind het heel interessant om te lezen hoe dat achter de schermen eigenlijk in z’n werk gaat.

  3. 22 februari 2017 / 3:18 pm

    Super leuk om te lezen! Ik heb van jongs af aan eigelijk altijd al stewardess willen worden maar ben uiteindelijk communicatie gaan studeren. Dat doe ik op het moment nog steeds maar het blijft altijd wel heel erg kriebelen. Wie weet dat ik na mijn opleiding er toch aan ga beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *